Sekä arviointi että arvosana ovat termejä, joita käytetään usein vaihtokelpoisina. Tämä on ymmärrettävää, koska ne liittyvät niin läheisesti. Monet ihmiset yhdistävät arvioinnin virheellisesti arvosanaan.
Arvostelu ja arviointi ovat erilaisia, alkaen tavoitteistaan.
Arvioinnin tavoitteena on arvioida yksittäisen opiskelijan suorituksia kurssille tai yksikölle asetettujen kriteerien perusteella. Arvioinnista riippuen arvosanat eivät välttämättä mittaa tarkasti oppilaiden oppimista. Vaikka läsnäolo, osallistuminen, tehtävien ajoissa jättäminen, muotoilu ja osallistuminen eivät välttämättä kerro, kuinka paljon opiskelija on oppinut, ne voivat tarjota indikaattoreita tai signaaleja, joiden mukaan ohjaajan tulisi puuttua asiaan.

Vaikka arvosanat ovat hyödyllisiä vakiomittauksena, niiden on annettava opiskelijoille enemmän palautetta siitä, mitä he tietävät tai mitä heidän pitäisi tehdä. Thomas Guskey sanoo, että hinnat eivät yksin johda oppilaiden oppimiseen. “Edes tarkat, tehtävää sisältävät arvosanat eivät auta.” Tiedon todisteeseen liitetty kirjain, numero, sana tai symboli ei anna opiskelijoille suuntaa kehittymiselle. “Arvosteluja voidaan parantaa ja edistää oppimisen edistymistä vain, jos niihin yhdistetään henkilökohtaisia kommentteja, jotka antavat opastusta ja suuntaa parantamiseen.”
Arvioinnin tavoite on kattavampi. Kyse ei ole vain luokittelusta. Se sisältää myös matalapanoksisia, muotoilevia arvioita, joissa ei ole yhteenvetoa. Tämä voi auttaa oppilaita oppimaan antamalla palautetta ja ohjaamalla heitä kohti seuraavia vaiheita. Arvio voi koostua opiskelijoille kotitehtävänä tai tunnilla annetuista tehtävistä. Se sisältää myös summatiiviset tentit tai testit. Laadullista palautetta voidaan käyttää myös osana arviointia opiskelijoiden oppimisen tarkistuspisteenä.
Vaikka arvosanat eivät aina ole osa arviointia, arvosana on olennainen osa.
Arvosana on siksi osajoukkoarviointi.
Mikä on pointti?
Arvioinnit voivat olla muutakin kuin vain testejä. Niihin sisältyy myös pienipanostehtäviä ja päivittäisiä sisäänkirjautumisia. Arvostelut antavat enemmän tietoa oppilaiden oppimisesta kuin arvosanat. Arvosanoja voidaan käyttää viestimään oppilaiden edistymisestä tai vaara-indikaattoreina, mutta arviointi voi auttaa opettajia tunnistamaan oppimispuutteita, jotka saattavat tarvita puuttumista. Tätä yksityiskohtaisuutta ei paljasteta pelkästään arvosanat.
Arviointi on olennaista opetuksen ja oppimisen kannalta, sillä se tarjoaa opettajille yksilötason ja kohorttipohjaisia tietoja. Voivatko opiskelijat oppia, mitä me opetamme? Voidaanko opetuksen tehokkuutta parantaa oppilaiden oppimistulosten parantamiseksi? Lisäksi saavuttaako koulutus tavoitteensa?
Näihin kysymyksiin voidaan vastata arvioimalla. Tämä tarjoaa seuraavat tiedot:
- Palaute opiskelijoiden tiedoista ja taidoista.
- Tieto siitä, mikä on aiheen kannalta olennaisinta, osoittaa syvää ymmärrystä.
- Opiskelijoiden oppimista kannustetaan
- Myös opettajan itsearviointi, mikä toimii, ja seuraavat askeleet oppilaiden oppimiskuilun kuromiseksi umpeen.
Heidän läheisen suhteensa vuoksi arvioinnin ja luokittelun on helppo hämmentää. Sekä arviointi että arvosanat ovat tärkeitä. Arvostelussa kerrotaan opiskelijan edistymisestä ytimekkäästi harjoittelupaikkojen ja muiden oppilaitosten tiedottamiseksi. Katsaus antaa syvän kuvan tästä edistymisestä. Erojen tunnistaminen ja ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta opiskelijat voivat navigoida koulutusmatkallaan.